Ekologiczne serce Gdańska

Projekt „Ekologicznego promu wodnego na wody miasta Gdańsk” będzie łączył przeciwległe brzegi Motławy. O innowacyjnym projekcie w trosce o środowisko mówi główny projektant – dr hab. inż. Janusz Kozak

Skąd wziął się pomysł ekologicznego promu wodnego?
Znaliśmy stan techniczny aktualnie eksploatowanego promu, jak również dane źródłowe jednostek o napędzie elektrycznym, jakie funkcjonują w innych krajach. Stąd pomysł, by taki ekologiczny prom pojawił się na wodach Gdańska.

Kto wziął udział w projekcie?
Projekt powstał dla Narodowego Muzeum Morskiego, a pracował nad nim multidyscyplinarny zespół: Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, Akademia Sztuk Pięknych z Gdańska i Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej.

Na czym polega fenomen ekologicznego promu wodnego?
Przede wszystkim to, że projektowana jednostka ma być napędzana elektrycznie, bez alternatywnych źródeł napędu. Statek powinien być czymś więcej, niż tylko środkiem transportu z punktu A do punktu B. Dla NMM przez wiele lat będzie jednym z ważniejszych elementów wizerunkowych – głównie dlatego, że samą swoją obecnością i ruchem przyciąga uwagę.

Czy jest coś, co wyróżnia układ funkcjonalny promu spośród innych tego typu jednostek?
Przede wszystkim skupiono się na tym, by zaspokoić nawet największe wymagania osób korzystających ze statku. Powstały dwie koncepcje – klasyczna i nowoczesna. W klasycznej było kilka wad, dlatego przyjęto nowoczesną. Z założenia projektu, ważnym elementem było stworzenie dwóch funkcjonalnych stref: „wejścia” z miejscami stojącymi, trapami i miejscami stojącymi oraz „pasażerską” z miejscami siedzącymi. Drugim, równie istotnym elementem, było stworzenie przestrzeni z miejscem na rowery czy wózki dla dzieci. Dlatego oba trapy znajdują się naprzeciw siebie. Koło sterówki umieszczono również ławkę.

Jak wykorzystano w tym projekcie panele fotowoltaiczne?
Układ połączenia paneli pozwala na pracę jednego z modułów, podczas gdy drugi pozostaje w częściowym cieniu rzucanym przez sterówkę oraz maszt z oświetleniem i antenami. W słoneczne dni energia dostarczona przez instalację fotowoltaiczną pozwoli na zaspokojenie zapotrzebowania energetycznego do zasilania urządzeń pomocniczych na statku. W pochmurne dni załoga może podjąć decyzję o całkowitym odłączeniu układu.

Jak długo trwała realizacja przedsięwzięcia?
Projekt był realizowany w latach 2015-2016. Narodowe Muzeum Morskie otrzymało kompletną dokumentację projektową jednostki. Aktualnie poszukuje funduszy na jej wybudowanie.