Finansowa innowacja, która zrewolucjonizuje świat?

Początki firmy Braintri sięgają 2013 roku. To niedługi staż, ale jej twórcy mogą pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w międzynarodowych firmach działających w branży finansów i nowych technologii. Ich wiedzę i skuteczność potwierdza fakt, że pierwszym projektem Braintri było współtworzenie narodowego systemu płatności mobilnych Blik.

Po zakończeniu projektu założyciele postanowili zmniejszyć nacisk na usługi doradcze i postawić na kreowanie nowych rozwiązań. Efektem jest m.in. wdrażany obecnie projekt Jiffee, który zdobył uznanie między innymi jurorów oraz publiczności targów Finovate, odbywających się jesienią ubiegłego roku w Nowym Jorku.

Nastoletnie córki Wojciecha Zatorskiego, wiceprezesa Braintri, nie rozumieją potrzeby noszenia w portfelu kart płatniczych. Dla nich to kawałki plastiku, które niepotrzebnie zajmują miejsce. To sygnał młodego pokolenia, który mówi jaki kierunek dokonywania płatności powinniśmy obrać. Braintri proponuje rozwiązanie w postaci produktu o nazwie Jiffee. Ten system umożliwia dokonywanie płatności za pomocą każdego telefonu, który nie wymaga posiadania dodatkowych urządzeń, na przykład w postaci naklejki czy breloka NFC. Wystarczy, że nasz sprzęt jest wyposażony w technologię bluetooth, która jest nam znana od lat. Co więcej, sprzedawcy również nie muszą ponosić specjalnych kosztów, by umożliwić dokonywanie transakcji w ten sposób. Wystarczy podpiąć do terminala niewielkie urządzenie, którego wstępny koszt wykonania szacowany jest na maksymalnie kilkadziesiąt złotych. Tymczasem terminal – biorąc pod uwagę zakup hurtowy – to koszt około 1000 zł. – Jiffee stanowi połączenie zbliżeniowych płatności mobilnych z systemem lojalnościowym. W jednej transakcji jesteśmy w stanie zarówno zapłacić za dany produkt czy usługę, jak i skorzystać ze zniżki w postaci kuponów czy punktów rabatowych. Jest to unikalne rozwiązanie, bo większość systemów wciąż bazuje na rozwiązaniach, które umożliwiają kontakt z klientem wyłącznie w momencie zakupu. Aplikacja pozwala na podtrzymywanie tej relacji także gdy klient nie jest w sklepie – tłumaczy Wojciech Zatorski, współtwórca Braintri. To podtrzymywanie relacji na podstawie danych przynosi korzyści wszystkim. Kto z nas lubi otrzymywać wiadomości e-mail czy tez odbierać rozmowy telefoniczne dotyczące produktów, których nie potrzebujemy? Dostarczycielom tych rozwiązań
również nie jest łatwo proponować potencjalnym klientom produkty trafiające w ich potrzeby. Tymczasem analiza zachowań konsumenckich pozwala wyselekcjonować z całej oferty elementy, które w aktualnym czasie mogą znajdować się w kręgu naszych zainteresowań. – Zauważyliśmy, że to co robi klient, sposób jego poruszania się po aplikacji oraz jego nawyki zakupowe pozwalają dużo lepiej określić jego potrzeby niż dotychczasowy model segregowania odbiorców poprzez pryzmat wieku, dochodów czy też wykształcenia – mówi Wojciech Zatorski.

Polska w światowej czołówce

Jiffee uzyskało międzynarodowe uznanie. Wystąpienie Macieja Stępnia i Wojciecha Zatorskiego podczas Finovate w 2017 roku – jednego z dwóch czołowych wydarzeń w branży technologii finansowych na świecie – przekonało jurorów i spotkało się z aplauzem publiczności. Efekt to nagroda w kategorii Best of Show. – To wyróżnienie wiąże się z niesamowitym prestiżem. Uzyskaliśmy uznanie ze strony europejskiego i amerykańskiego rynku, choć w przypadku tego drugiego nie planujemy jeszcze ekspansji. W tym momencie – ze względów logistycznych – nie jesteśmy gotowi na dostarczanie naszej technologii w tak odległe miejsca. Ten etap rozwoju będzie musiał jeszcze chwilę poczekać. Mimo to podtrzymujemy te relacje i czekamy na odpowiedni moment na  realizowanie współpracy – mówi Wojciech Zatorski, COO Braintri.

W branży fintech, czyli technologii finansowych, Polska znajduje się w światowej czołówce. Rozwiązania proponowane przez firmy z naszego kraju są cenione przez ekspertów z całego świata. – Wydaje mi się, że wpływ na to ma fakt, że Polska startowała z zupełnie innego poziomu niż inne państwa. W naszym kraju taki produkt jak czeki nigdy nie był wykorzystywany na masową skalę. Z drugiej strony społeczeństwo od początku było otwarte na koncepcję banku elektronicznego oraz innowacje w tej branży. Strona państwowa również staje się otwarta na terminalizację – możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych w urzędzie czy też u policjanta – tłumaczy Wojciech Zatorski. – Polska wchodząc w kapitalizm preferowała rozwiązania pochodzące z Zachodu. Dziś jest krajem, który może kreować trendy i stanowić inspirację dla innych – dodaje. Rozwiązania proponowane przez Braintri mają również wsparcie ze strony Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pod koniec ubiegłego roku projekt dotyczący Jiffee uzyskał ponad 5 mln zł dofinansowania.

Dawid Kwiecień

O Dawid Kwiecień

Redaktor Forum Przedsiębiorczości w Dzienniku Gazecie Prawnej