Innowacje to ich specjalność

Braintri to przedstawiciel polskich fintechów, który w swojej pięcioletniej historii zdążył już zaistnieć w świadomości specjalistów z całego świata i oferuje kilka innowacyjnych rozwiązań. O nowych technologiach mówi wiceprezes spółki – Wojciech Zatorski.

Braintri jest laureatem Polskiej Nagrody Innowacyjności 2018. Jak wyglądała Państwa droga do tego wyróżnienia?
Nasza firma od 5 lat prowadzi technologiczne projekty w sektorze bankowym. Tworzymy aplikacje mobilne, opracowujemy zaawansowane systemy analityki Big Data, działamy także w obszarze płatności, który ciągle się rozwija. Wierzę, że uczestniczymy w rozwoju najbardziej nowatorskich obszarów polskiej bankowości, a ta nagroda jest podsumowaniem naszych działań i dowodem innowacyjności naszych produktów i usług.

Braintri zostało docenione między innymi za projekt Jiffee. Na czym on polega?
To produkt, który zaczęliśmy rozwijać na początku ubiegłego roku, a dotyczy on płatności zbliżeniowych z wykorzystaniem technologii Bluetooth. W listopadzie 2017 r. Jiffee zostało nagrodzone podczas wydarzenia Finovate w Nowym Jorku, które stanowi największe targi branżowe na świecie. To miasto, gdzie fintechy działają bardzo aktywnie. Wyróżnienie spowodowało, że firma Braintri została dostrzeżona na całym świecie. Ponadto, pod koniec ubiegłego roku otrzymaliśmy dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na dalszy rozwój tego projektu, który obecnie jest na etapie realizacji i mamy nadzieję, że w niedługim czasie będziemy mogli pochwalić się konkretnymi wdrożeniami.

Jak może wyglądać wdrożenie tej technologii?
W polskiej gospodarce istnieje kilka inicjatyw, które promują nowe rozwiązania w sferze dokonywania zakupów. To na przykład program Polska Bezgotówkowa. Nasza technologia pozwala płacić za pośrednictwem każdego urządzenia i w każdym miejscu. Do zrealizowania transakcji nie jest potrzebny terminal. Wystarczy tylko kasa fiskalna. Ponadto nasza technologia integruje się z wieloma rozwiązaniami z obszaru smart city oraz IoT. Najbardziej naturalnym obszarem wdrożenia tej technologii jest zastosowanie Jiffee w dużych sieciach sprzedaży, gdzie handlowcy wprowadzają systemy lojalnościowe.

Jiffee to nie wszystko. Zajmują się Państwo również kwestiami związanymi z Big Data. Proszę powiedzieć więcej na ten temat.
Jesteśmy spółką koncentrującą się na praktycznych rozwiązaniach problemów, które znajdujemy w naszym bezpośrednim otoczeniu, czyli sektorze bankowym. W tym celu stworzyliśmy projekt Biffee. To produkt odciążający systemy centralne w bankach, które były projektowane w latach kiedy model współpracy z klientem opierał się głównie na wizytach w oddziałach. My usprawniamy proces pobierania danych, co przekłada się na oszczędności w czasie i energii, co przekłada się na pieniądze. Ponadto, umożliwiamy również szczegółową analizę tych danych i przeszukiwanie historii transakcji w sposób intuicyjny, podobny do korzystania z wyszukiwarki Google.

Czy Biffee to usługa, która została już wdrożona w którymś z zagranicznych czy polskich banków?
Biffee jest produktem, który rozwijamy na postawie systemów naszych klientów. Nie sprzedaliśmy jeszcze samej licencji, ale obecnie jesteśmy na ostatnim etapie postępowania dla dużego banku, gdzie mamy nadzieję wdrażać całe rozwiązania, które będą zawierać nasze wszystkie komponenty. Jest to bank funkcjonujący w Polsce.

Jak można wykorzystywać technologię związaną z Big Data?
Analiza transakcji czy innych praktyk pozwala zauważyć korelacje między pewnymi zdarzeniami i doprowadza do zaskakujących wniosków. Z naszych doświadczeń wynika, że zachowania klientów w kanałach elektronicznych trafnie sugerują nam, jakie ta osoba może mieć potrzeby, jakimi produktami będzie zainteresowana. To dużo lepiej odzwierciedla zainteresowania ludzi niż dane demograficzne, które są standardowym sposobem segmentacji rynku. Banki czy inne podmioty, dzięki analizie zachowań swoich klientów, mogą więc trafnie dobierać oferty i kontaktować się tylko i wyłącznie z propozycjami produktów, którymi naprawdę możemy być zainteresowani.

Czym jeszcze zajmuje się Braintri w obecnym czasie?
Firma powstała jako spółka usługowa, więc to stanowi koronny element naszej działalności. Jednym z projektów, którym chcemy się najbardziej chwalić, jest wdrożenie rozwiązań związanych ze standardem Polish API. Zostanie on uruchomiony w Krajowej Izbie Rozliczeniowej i będzie dotyczył wszystkich, którzy będą korzystali w Polsce z platformy open bankingowej.

Jak Pan ocenia kondycję krajowych fintechów, którzy przez wielu są nazywane naszą narodową dumą?
Banki są naszą narodową dumą. Fintechy mają nadal dosyć duże problemy z przebiciem się na rynki zagraniczne, mimo tych wszystkich wspaniałych inicjatyw, które mają miejsce Polsce. Myślę, że spółki nadal potrzebują większego wsparcia w zakresie wychodzenia na rynki zagraniczne. Nam niesamowicie pomógł udział w Finovate. Myślę, że pokazanie się na takim wydarzeniu pomogłoby wielu spółkom, natomiast dużym problemem jest bariera finansowa.

Dawid Kwiecień

O Dawid Kwiecień

Redaktor Forum Przedsiębiorczości w Dzienniku Gazecie Prawnej