Kierunek: Pasażer

Orientacja na pasażera i zmiana rozwiązań na sprzyjające środowisku – to idee, jakie przyświecają Miejskim Zakładom Autobusowym z Warszawy od początku ich działalności. O proekologicznych działaniach spółki, która obsługuje dziennie miliony pasażerów, mówi prezes Jan Kuźmiński.

Otrzymali Państwo nagrodę gospodarczą Ekostarteg 2018. Jaka jest więc ekologiczna strategia, którą kieruje się spółka?
Działania proekologiczne są jednymi z najważniejszych elementów strategii rozwoju Miejskich Zakładów Autobusowych. Powiem więcej, są naszą tradycją jeszcze z lat przedwojennych. Już wtedy eksploatowaliśmy autobusy na gaz drzewny. To wojna przerwała plany dostaw kilkuset takich pojazdów. Po latach wróciliśmy do rozwiązań z paliwami alternatywnymi. Testowaliśmy różne: bioetanol, napędy hybrydowe, elektryczne i gazowe. Teraz jesteśmy już na etapie, kiedy możemy pochwalić się własną flotą 31 autobusów elektrycznych i 35 gazowych, a w ciągu dwóch lat ich liczba wzrośnie pięciokrotnie. Jesteśmy prawdopodobnie pierwszym dużym przewoźnikiem w Polsce, który całkowicie zrezygnował z kupna pojazdów napędzanych olejem napędowym. Mamy też inne ekologiczne inwestycje: na wszystkich zajezdniach zamontowaliśmy energooszczędne oświetlenie ledowe, na ponad 200 autobusach działają panele fotowoltaiczne pomagające oszczędzać paliwo, wreszcie na zajezdni „Woronicza” testowo uruchomiliśmy naszą własną elektrownię słoneczną.

Jak podsumują Państwo rok 2018 dla transportu w Warszawie?
Rok 2018, jak i kilkanaście poprzednich lat, to okres rozwoju i unowocześniania komunikacji miejskiej. Nie ma porównania pomiędzy stanem obecnym, a sytuacją transportu jeszcze piętnaście lat temu. My ten rok możemy podsumować między innymi dostawami kolejnych 11 autobusów elektrycznych i kontraktem na dostawę 80 gazowców marki MAN. W skali całego miasta należy wspomnieć chociażby o włączeniu kolejnych miejscowości podwarszawskich do pierwszej strefy biletowej czy podpisaniu umowy na budowę kolejnych trzech stacji metra.

Miejskie Zakłady Autobusowe jako jedna z pierwszych spółek komunalnych w Polsce przygotowała i opublikowała raport zrównoważonego rozwoju. Czym jest ta inicjatywa?
Wiele mówi tytuł publikacji „Kierunek Pasażer”. Chcemy przybliżyć mieszkańcom Warszawy i naszym partnerom biznesowym działania, jakie podejmujemy na rzecz lepszej komunikacji w stolicy, ochrony środowiska czy troski o naszych pracowników. Raport będzie wydawany raz w roku, by każdy mógł obserwować tempo i kierunek zmian zachodzących w naszej spółce. Mogę zapewnić, że będą to zmiany na lepsze.

Jakie planują Państwo kolejne inwestycje w spółce?
Mamy wielki plan inwestycji w tabor bezemisyjny i niskoemisyjny. W ciągu najbliższych dwóch lat Warszawiacy otrzymają do dyspozycji 80, a może nawet 110 autobusów gazowych. Ponadto dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej zakontraktujemy aż 130 elektrycznych przegubowców. Plany na czas po 2022 roku to nawet 150 kolejnych elektrobusów. Nie mniej ważne będą inwestycje infrastrukturalne – najbardziej zaawansowane są przygotowania do budowy najnowocześniejszej w Polsce zajezdni autobusowej przy ulicy Redutowej.

Paulina Jaworska

O Paulina Jaworska

Redaktor Forum Przedsiębiorczości w Dzienniku Gazecie Prawnej