Miejskie Zakłady Autobusowe – ekologia przede wszystkim

Ekologiczny autobus Miejskich Zakładów Autobusowych

Działania proekologiczne są jednym z najważniejszych elementów strategii rozwoju Miejskich Zakładów Autobusowych na najbliższe lata. Jako największy przewoźnik w Polsce i jeden z największych w Europie, Miejskie Zakłady Autobusowe regularnie wdrażają innowacyjne rozwiązania w trosce o komfort i zdrowie mieszkańców Warszawy.

W ciągu dwóch lat Spółka wprowadzi na ulice Warszawy aż 240 ultraekologicznych autobusów. 24 nowoczesne autobusy gazowe już wyjechały na trasy. Wkrótce stołecznego przewoźnika czeka też podpisanie jednego z największych proekologicznych kontraktów w Europie – na dostawę 130 autobusów elektrycznych.

W zajezdni przy ulicy Kleszczowej już zaczęła funkcjonować pierwsza z baz autobusów gazowych CNG należących do Miejskich Zakładów Autobusowych. Na początku wakacji we flocie „Kleszczowej” będzie stacjonować w sumie 80 autobusów na sprężony gaz ziemny. Jednocześnie wtedy ma ruszyć docelowa stacja tankowania podłączona bezpośrednio do magistrali gazowej i wyposażona w sześć stanowisk do szybkiego napełniania zbiorników i 110 punktów do ładowania wolnego w trakcie nocy.

Do marca przyszłego roku na „Kleszczową dojedzie jeszcze 30 autobusów CNG, a sumie zajezdnia będzie miała 110 tego typu pojazdów. Miejskie Zakłady Autobusowe jako pierwsze w stolicy zdecydowały się na inwestycje w niskoemisyjny napęd CNG.

Wykorzystanie CNG do napędu autobusów to rozwiązanie, które istotnie wpływa na poprawę warszawskiego powietrza – znacząco eliminuje emisję pyłów, a także zmniejsza ilość tlenków azotu oraz siarki. Nasza strategia dostaw autobusów niskoemisyjnych i bezemisyjnych wpisuje się w politykę walki ze smogiem jaką prowadzą władze miasta – przekonuje Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu MZA.

Wcześniej Miejskie Zakłady Autobusowe jako drugi przewoźnik w Europie postawiła na skroplony gaz ziemny. 35 autobusów LNG od czterech lat z powodzeniem obsługuje warszawiaków, jednocześnie przyczyniając się do ochrony środowiska. Kolejną inwestycją MZA w ekologiczny napęd gazowy ma być w ciągu kilku najbliższych lat zupełnie nowa zajezdnia przy ulicy Spedycyjnej. Spółka planuje, że znajdzie się w niej ponad 300 autobusów gazowych.

Równolegle z programem inwestycji gazowych Miejskie Zakłady Autobusowe inwestują w inny rodzaj ekologicznego napędu – autobusy elektryczne. Te pojazdy nie emitują żadnych spalin, na dodatek są praktycznie bezgłośne. MZA w tej chwili posiada 31 takich pojazdów, a w najbliższych tygodniach zostanie podpisany z firmą Solaris kontrakt na dostawę 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Dzięki temu już za dwa lata stołeczny przewoźnik będzie posiadał aż 160 elektrobusów i znajdzie się w ścisłej czołówce europejskich liderów w dziedzinie wdrażania najnowocześniejszych rozwiązań proekologicznych. Trakt Królewski dzięki inwestycji MZA stanie się pierwszą w Warszawie strefą bez autobusów spalinowych. Dla efektywnego wykorzystania elektrobusów powstanie sieć 20 ulicznych ładowarek ulicznych.

Paulina Jaworska

O Paulina Jaworska

Redaktor Forum Przedsiębiorczości w Dzienniku Gazecie Prawnej