Pół mld złotych na Szczecińską Kolej Metropolitalną

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego otrzymało ponad pół miliarda złotych dofinansowania na budowę infrastruktury potrzebnej do uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację torów, węzły przesiadkowe czy parkingi typu „Park & Ride”. Kolej rozpocznie kursowanie w 2022 roku.

Pod umową potwierdzająca przyznanie dofinansowania swoje podpisy złożyli dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych – Przemysław Gorgol oraz przewodniczący Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – Piotr Krzystek. Wartość projektu pod nazwą „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” wynosi 741 milionów złotych. Dofinansowanie projektu pochodzi z Programu Infrastruktura i Środowisko i wynosi dokładnie 512 milionów zł.

Ta decyzja pomoże zrealizować epokowy projekt Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, to ważny, mocny impuls rozwoju zachodniopomorskich powiatów i gmin – Stargardu, Polic, Gryfina, Goleniowa i Szczecina – stolicy Pomorza Zachodniego. To projekt, który ułatwi i przyśpieszy transport mieszkańców codziennie jeżdżących do pracy, instytucji kultury oraz turystów – powiedział Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.

Inwestycja zakłada modernizację linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin – Police i budowę drugiego toru na trasie Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Dodatkowy tor i innowacyjne urządzenia sterujące ruchem pozwolą na oddzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego, co znacznie przyśpieszy kursowanie pociągów SKM. Modernizacji doczekają się również odcinki Gryfin – Szczecin Główny, Stargard – Szczecin Główny i Szczecin – Goleniów wraz z odgałęzieniem goleniowskiego lotniska. Łączna długość zmodernizowanych linii kolejowych wyniesie blisko 24 km.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk postawił bardzo jasny cel: polska kolej ma być bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna umowa na modernizację czy budowę linii przybliża nas do tego celu. Polska jest jedna i musimy o tym pamiętać, równomiernie inwestując na terenie całego kraju. Dzięki takim inwestycjom łączymy Polskę: duże ośrodki miejskie między sobą i mniejsze miejscowości z miastami. Dobra kolej w Polsce jest konieczna do jeszcze bardziej dynamicznego wzrostu gospodarczego i wyrównywania szans – stwierdził Łukasz Smółka, szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury.

Projekt zakłada również połączenie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z siecią miejskich linii autobusowych i tramwajowych. Przy stacjach powstaną parkingi „Park & Ride” i parkingi „Bike & Ride”. Zamontowane zostaną urządzenia umożliwiające ze sobą integrację różnych środków transportu.

Zintegrowany system transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitarnym nie tylko usprawni komunikację w gminach objętych inwestycją, ale spełni również wszystkie niezbędne standardy ułatwiające podróż osobom z niepełnosprawnością – powiedział Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.