Rewolucja w optymalizacji kosztów energii elektrycznej 

Urządzenie Prognosis Box

Grupa Impel wprowadza nowoczesne technologie, dbając o potrzeby klientów. O innowacyjnej optymalizacji kosztów energii elektrycznej mówi Krzysztof Wojciechowski – dyrektor ds. rozwoju obszaru Industrial Services oraz Paweł Konopko – jeden z autorów systemu Prognosis.  

Jaką kluczową zmianę przeszła Grupa Impel na przestrzeni ostatnich lat? 

Wojciechowski: Przede wszystkim stale koncentrujemy swoje działania na dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów. Nie jest to łatwy proces, bo od paru lat dużą część usług Grupy kierujemy do sektora przemysłowego, a ten jest bardzo specyficzny i wymagający. Dzięki temu, że Grupa Impel pozyskała w ostatnich latach wiele specjalistycznych spółek, możemy dziś z powodzeniem poszerzać zakres obsługi przedsiębiorstw i wchodzić w obszary, które jeszcze kilka lat temu były poza naszym zasięgiem. Mamy kompetencje w specjalistycznych usługach czyszczenia przemysłowego, włącznie z automatycznym czyszczeniem wielkogabarytowych zbiorników magazynowych na ropę naftową. Realizujemy projekty skanowania laserowego 3D czy inwentaryzacji majątku przedsiębiorstw z szeroko rozbudowaną infrastrukturą przesyłową. Wdrażamy rozwiązania pozwalające efektywniej zarządzać zużyciem energii elektrycznej. Budujemy aplikacje pozwalające na digitalizację procesów, np. zarządzania serwisem instalacji technicznych na wybranych nieruchomościach. Tych możliwości jest dziś w Grupie Impel naprawdę dużo, ale dzięki takim kompetencjom potrafimy spojrzeć na przedsiębiorstwa przemysłowe dość szeroko. To, że pracujemy z klientem na wielu płaszczyznach, pozwala nam na lepsze zrozumienie jego potrzeb i problemów firmy. Sami przy tym uczymy się bardzo dużo. Nasza oferta z jednej strony jest odpowiedzią na potrzeby świadomego klienta, a z drugiej to suma naszych doświadczeń. Obsługi sektora przemysłowego nie da się nauczyć przy jednorazowych zleceniach, dlatego też kompleksowość oferty i kompetencje naszych pracowników są dla nas tak ważne. Dziś mamy pełne przekonanie, że dajemy klientowi zupełnie nową jakość – skupiamy się na procesach, które klient chce doskonalić i rozwijać, włączamy się w procesowe zarządzanie u klienta i doradztwo dobrze dopasowane do skali problemu

A jednym z problemów, z jakim dziś mierzą się przedsiębiorstwa są wysokie koszty zużycia energii. Czy Grupa Impel znalazła na to jakieś rozwiązanie? 

Wojciechowski: Efektywność energetyczna jest dzisiaj dużym problemem dla polskiej gospodarki i to zarówno z punktu widzenia producentów energii, jak i przedsiębiorstw czy gospodarstw domowych, które są jej konsumentami. 

Zaczęliśmy zatem szukać możliwości wsparcia w tym obszarze dla średniej wielkości firm. Zbiegło się to z czasem, kiedy w Grupie Impel prowadziliśmy dużo rozmów ze start-upami. Jesteśmy otwarci na nowe technologie i nie brakuje nam pomysłów, jak niekonwencjonalne rozwiązania wykorzystać u naszych klientów. Tak właśnie udało się nam nawiązać współpracę ze spółką Prognosis, która jest właścicielem systemu do zarządzania efektywnością energetyczną, a która dziś jest już częścią Grupy Impel.  

System Prognosis idealnie wpisał się w naszą ofertę. Został opracowany przez Joannę i Pawła Konopko, którzy jednocześnie są założycielami spółki Prognosis i laureatami kilku nagród za to rozwiązanie. 

System Prognosis jest kierowany do średniej wielkości przedsiębiorstw, sieci i galerii handlowych, hoteli, szpitali, placówek sportowo-rekreacyjnych czy innych instytucji należących do jednostek samorządu terytorialnego. Właściciele czy zarządzający takimi podmiotami dzięki temu rozwiązaniu mogą skutecznie optymalizować koszty zakupu energii 

Jak zatem działa system Prognosis?

Konopko: System to nie tylko samo urządzenie. To przede wszystkim kompletny program pełnego kontrolowania i efektywnego zarządzania zużyciem energii elektrycznej wprzedsiębiorstwie. Składa się na niego urządzenie PrognosisBox, które pozwala na zdalny odczyt liczników energii elektrycznej oraz aplikacja do zarządzania całością procesu.  Urządzenie PrognosisBox podłącza się bezinwazyjnie do licznika energii, z którego następnie odczytywana jest historia pomiarów. Co ważne, urządzenie współpracuje ze wszystkimi typami elektronicznych liczników energii elektrycznej, jakie są dostępne na rynku i to jest jego dużą przewagą konkurencyjną. Prognosis-Box może odczytać historię z licznika od kilku miesięcy do nawet 2 lat wstecz. Dzięki temu możliwa jest nie tylko bieżąca kontrola parametrów energetycznych on-line, ale także weryfikacja poprawnego rozliczania z operatorem systemu dystrybucji za okresy przeszłe. To bardzo ważna zaleta systemu, bo oznacza, że przedsiębiorstwo może domagać się korekt faktur za energię od operatora za minione okresy. Wspieramy klientów w tym procesie, jeśli tylko system wykazuje nieprawidłowości pomiędzy danymi pozostającymi w pamięci licznika energii, a fakturami, jakie otrzymał.

Ponadto system Prognosis na bieżąco analizuje wszystkie parametry energetyczne, jak zużycie energii czynnej, biernej oddanej, biernej pobranej, wartości największych mocy, etc. Bardzo ważną funkcją jest weryfikacja poprawnej konfiguracji licznika energii. System wychwytuje nieprawidłowości i rekomenduje do optymalizacji takie elementy, jak zdefiniowanie stref czasowych w wybranej taryfie lub dla dni tygodnia, aktualny czas zegara, konfiguracja dni świątecznych i wolnych od pracy. Dla każdej firmy bardzo ważne jest przecież, aby do cyklu jej pracy były stosownie dobrane taryfy energetyczne i strefy czasowe. System Prognosis to potrafi i sprawdza, jak zmienia się w firmie sposób korzystania z energii.  

Jakiego rzędu oszczędności może uzyskać klient korzystający z systemu Prognosis?

Konopko: Wielkości, jakie do tej pory udało się nam uzyskać to poziom od kilku do nawet 30% wartości dotychczasowej faktury klienta. System najlepiej sprawdza się w średniej wielkości firmach o mocy przyłączeniowej powyżej 40 kW. Na przykładzie jednej z firm, gdzie rachunki miesięczne za energię kształtowały na poziomie ok. 5 tys. zł oszczędność wyniosła 1,5 tys. zł już po pierwszym odczycie. To był naprawdę dobry wynik. W firmach, gdzie każdy punkt poboru energii to koszt rzędu kilku tysięcy złotych miesięcznie, system Prognosis może naprawdę przynieść całkiem spore oszczędności.

System pełni funkcję „wirtualnego energetyka, który stale zarządza polityką energetyczną, weryfikuje i analizuje ponoszone koszty, wprowadza korekty, nieustannie czuwa nad bezpieczeństwem energetycznym we wszystkich placówkach klienta. Co najważniejsze klient do tego etapu nie ponosi żadnych kosztów. Dzielimy się dopiero tym, co zaoszczędził korzystając z naszego rozwiązania.