Rewolucja za progiem

To będzie wielka, komunikacyjna rewolucja – do Warszawy przyjedzie 130 autobusów elektrycznych, a ich liczba we flocie Miejskich Zakładów Autobusowych osiągnie 160 sztuk. Wszystko dzięki umowie na dofinansowanie z Unii Europejskiej podpisanej z Ministerstwem Rozwoju reprezentowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Inwestycja, na którą zdecydowała się spółka jest wyceniana na 417 milionów złotych, a kwota dofinansowania z funduszy europejskich sięgnie 180 milionów złotych. Dzięki temu do Warszawy przyjedzie aż 130 elektrycznych autobusów przegubowych, które znajdą swoje miejsce w stolicy w przebudowanej zajezdni przy ulicy Redutowej.

Uroczyste podpisanie umowy o dofinansowaniu przez Unię Europejską jednego z najbardziej innowacyjnych polskich projektów odbyło się w świetle jupiterów w gmachu Ministerstwa Rozwoju. Umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dotyczy udziału spółki w programie Infrastruktura i Środowisko.

– Rozpisanie przetargu na dostawę tych pojazdów planujemy na początku przyszłego roku – deklaruje Jan Kuźmiński, prezes MZA. – Dostawy pierwszej partii 60 sztuk mają się odbyć w 2019 roku, pozostałych 70 pojazdów rok później.

Miejskie Zakłady Autobusowe od lat są pionierem we wdrażaniu kolejnych rozwiązań ekologicznych. Już od 2008 roku prowadzono testy pojazdów gazowych, potem zaś hybrydowych i elektrycznych. W 2011 roku MZA rozpoczęto eksploatację 4 autobusów hybrydowych Solaris Urbino 18 Hybrid, a w 2015 roku 35 autobusów gazowych na skroplony gaz ziemny LNG Solbus SM 18 oraz 10 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric.

W 2017 r. MZA rozpoczęły eksploatację 10 autobusów elektrycznych Ursus CitySmile 12 Electric oraz zakontraktowały kolejne 10 autobusów elektrycznych – tym razem Solarisów Urbino 12 Electric nowej generacji. Wyjadą one na stołeczne drogi wiosną 2018 roku. Autobusy elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie, w samej Polsce już kilkanaście miast kupiło, zamówiło lub deklaruje chęć pozyskania tego typu pojazdów. Również duże europejskie metropolie zapowiadają zakupy elektrobusów. Jednak na razie to Warszawa i Londyn są zdecydowanymi liderami jeżeli chodzi o wdrażanie projektów elektromobilności. Brytyjska stolica już końcem tego roku będzie posiadała 170 autobusów elektrycznych, a do roku 2020 ich liczba wzrośnie do 300. W tym samym czasie po największej polskiej metropolii będzie poruszało się 160 elektrobusów. Na terenie stolicy powstanie też sieć 20 ulicznych punktów ładowania za pomocą pantografów.

Wielkie inwestycje Miejskich Zakładów Autobusowych w elektromobilność to realizacja strategii zarządu spółki i władz Warszawy. Zgodnie z nią do końca roku 2020 wszystkie linie autobusowe kursujące przez Trakt Królewski mają być obsługiwane wyłącznie przez pojazdy na prąd. Aktywność proekologiczna spółki oznacza też inwestycje w inne alternatywne źródła napędu. Dzięki zgodzie właściciela – prezydenta m. st. Warszawy, do końca roku MZA planuje ogłoszenie przetargu na 80 autobusów gazowych na sprzężony gaz ziemny CNG wraz z infrastrukturą do tankowania oraz 10-letnimi dostawami paliwa gazowego. Pojazdy te będą jeszcze bardziej ekologiczne niż wprowadzane obecnie pojazdy na olej napędowy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro 6. Silniki klasyczne mają oczywiście oczyszczalnie spalin, ale autobusy gazowe dzięki czystszemu paliwu nie wydzielają w ogóle cząstek stałych i węglowodorów. Pojazdy trafią w komplecie na zajezdnię „Kleszczowa”. Władze spółki chcą, aby cała inwestycja zakończyła się do końca 2018 roku.

 

Adam Stawicki
fot. B. Kosiński / MR Paweł Nowak