Rozwój na wielu frontach

dr Wojciech Wardacki, prezes zarządu Grupy Azoty S.A.

Tarnów, Police, Puławy, Kędzierzyn-Koźle, Grzybów oraz niemieckie Guben czy Münster – w każdym z tych miast znajdują się spółki Grupy Azoty. Polski potentat rozwija się dzięki wprowadzanym innowacjom i inwestycjom, ale pamięta również o społecznej odpowiedzialności biznesu.

Grupa Azoty prowadzi szereg inicjatyw, które mają wzmocnić jej pozycję konkurencyjną na rynku. Wiele z nich jest realizowanych w nurcie dywersyfikacji biznesu i zmniejszenia podatności na cykle koniunkturalne, czego przykładem jest ich flagowy projekt Polimery Police. Jest to wybudowanie instalacji odwodornienia propanu (PDH) i instalacji do produkcji polipropylenu (PP). W marcu PDH Polska S.A. zatwierdził Hyundai Engineering Co., Ltd. jako wstępnie wybranego oferenta w przetargu na Polimery Police.

Projekt cieszy się również zainteresowaniem z zewnątrz. Grupa Lotos podpisała list intencyjny dotyczący potencjalnego udziału w finansowaniu projektu Polimery Police i objęcia przez nią nowych akcji w kapitale zakładowym PDH Polska oraz wniesienia wkładu pieniężnego na kapitał zakładowy PDH Polska o wartości do 500 mln zł.

Chociaż dla Grupy Azoty polski rynek jest kluczowy, nie pozostaje w tyle, jeśli chodzi o możliwości rozwoju na rynku globalnym. Produkowane przez nią nawozy są już dostępne u niemalże wszystkich naszych sąsiadów, łącznie z Rosją, czy w tak egzotycznych krajach jak Brazylia. Dzięki podjętej w ubiegłym roku decyzji dotyczącej przejęcia jednego z czołowych podmiotów światowego rynku nawozów, grupa będzie budować swoją pozycję rynkową w nowych segmentach biznesowych, jakimi są nawozy dla wielkoobszarowych gospodarstw w blisko 100 krajach na pięciu kontynentach. – Dzięki akwizycji spółek Grupy Compo Expert Grupa Azoty jeszcze bardziej wzmocni swoją międzynarodową pozycję wśród liderów rozwiązań dla rynku agro. Wejście w obszar nawozów specjalistycznych stanowi także bardzo istotny krok w dostępie Grupy do innowacyjnych technologii i unikatowego know-how. To również dowód na to, jak efektywnie polskie firmy potrafią wykorzystywać szanse biznesowe z korzyścią dla polskiej gospodarki – podkreśla dr Wojciech Wardacki, prezes zarządu Grupy Azoty S.A.

W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań Grupa Azoty prowadzi działania akceleracyjne. Służy temu m. in. nowatorski program Idea4Azoty. Przez najbliższe dwa lata Grupa Azoty wraz z akceleratorem FundingBox będzie poszukiwać nowoczesnych technologii z potencjałem do rozwinięcia w przemyśle chemicznym. W ramach projektu chemiczny czempion uzyska możliwość testowania nowych produktów, usług i modeli biznesowych w zakresie własnej infrastruktury badawczej. Udział w programie Impact_Poland 2.0 jest przykładem realizowanych przez Grupę Azoty działań akceleracyjnych, które mają na celu wzrost innowacyjności i konkurencyjności firmy na rynkach krajowych i międzynarodowych. To jeden z fundamentów stworzonego w organizacji ekosystemu innowacji, który otwiera ją na nowe technologie i współpracę z zaawansowanymi technologicznie podmiotami.

Grupa Azoty aktywnie wspiera polski sport. Od kilku lat współpracuje z Polskim Związkiem Narciarskim i oraz indywidualnie ze skoczkami – Piotrem Żyłą, Jakubem Wolnym i Aleksandrem Zniszczołem. Jest dumnym partnerem klubów siatkówki, w tym wielokrotnych mistrzów kraju – ZAKSY Kędzierzyn-Koźle oraz żeńskiego klubu Chemika Police. Angażuje się także w dyscypliny motocyklowe. Logo grupy widnieje na żużlowcach z Lublina oraz Tarnowa. Warto wymienić też współpracę z ekstraklasowym zespołem Pogoni Szczecin oraz szczypiornistami z Puław.

Grupa Azoty aktywnie uczestniczy w rozwoju polskiego sportu poprzez finansowanie sportu dzieci i młodzieży oraz program TEAM 100. Od kilku lat we współpracy z PZN aktywnie uczestniczy w Narodowym Programie Rozwoju Biegów Narciarskich z wiarą, że znajdzie następców Justyny Kowalczyk. W ramach TEAM 100 wspomaga snowboardzistę Oskara Kwiatkowskiego oraz Renatę Knapik-Miazgę (szermierka), a także lekkoatletę Mateusza Różańskiego. Grupa Azoty realizuje swoje działania społeczno-sponsoringowe nawiązując współpracę z klubami i sportowcami, którzy w głównej mierze wywodzą się z miast, w których zlokalizowane są spółki należące do grupy kapitałowej.